TAKRIF MEMBACA
•Harris
dan Sipay
(1980)
-menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh
tafsiran yang bermakna tentang lambang bercetak atau bertulis.
•Kenedy (1981)
-keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual (lambang grafik
yang mewakili bahasa atau perkataan).
-Membahagikan bentuk itu
dengan bunyi atau makna yang telah diketahui seterusnya berasaskan pengalaman lalu, memahami dan mentafsirkan maksudnya.
Rumusan
Konsep Membaca
-Membaca ialah menyuarakan
tulisan, mengambil isi dan fikiran yang tertulis serta memahami kandungannya.
Terdapat 2 tujuan membaca
iaitu:
i)Tujuan
serta – merta
ii)Tujuan
lanjut
Tujuan serta-merta
•Membolehkan kanak-kanak membaca dengan bunyi,sebutan,intonasi yang betul.
•Menbolehkan kanak-kanak membaca senyap tanpa sebarang gangguan.
•Menimbulkan minat membaca sebagai alat hiburan atau alat pengisian masa lapang.
•Menambahkan ilmu pengetahuan kanak-kanak.
•Mewujudkan sikap suka dan mahu membaca.
Tujuan Lanjut
•sebagai alat penambah pengetahuan dan pengalaman setelah keluar dari sekolah.
•Mendapat bahan fikiran untuk dijadikan panduan hidup iaitu dengan meneladani perbuatan
baik yang dilakukan oleh orang lain.
•Luaskan fahaman dan membetulkan idea atau pendapat yang salah.
•Sebagai latihan untuk melahirkan fikiran dengan baik dan teratur.
•Rapatkan diri dengan masyarakat dan memudahkan untuk mengikuti perkembangan alam
dan manusia.
•Elakkan diri daripada ketinggalan dari segi ilmu pengetahuan semasa.
Proses Membaca
Bacaan Mekanis
Tujuan serta-merta
•Membolehkan kanak-kanak membaca dengan bunyi,sebutan,intonasi yang betul.
•Menbolehkan kanak-kanak membaca senyap tanpa sebarang gangguan.
•Menimbulkan minat membaca sebagai alat hiburan atau alat pengisian masa lapang.
•Menambahkan ilmu pengetahuan kanak-kanak.
•Mewujudkan sikap suka dan mahu membaca.
Tujuan Lanjut
•sebagai alat penambah pengetahuan dan pengalaman setelah keluar dari sekolah.
•Mendapat bahan fikiran untuk dijadikan panduan hidup iaitu dengan meneladani perbuatan
baik yang dilakukan oleh orang lain.
•Luaskan fahaman dan membetulkan idea atau pendapat yang salah.
•Sebagai latihan untuk melahirkan fikiran dengan baik dan teratur.
•Rapatkan diri dengan masyarakat dan memudahkan untuk mengikuti perkembangan alam
dan manusia.
•Elakkan diri daripada ketinggalan dari segi ilmu pengetahuan semasa.
Proses Membaca
i) Bacaan Mekanis
ii) Bacaan
Mentalis
iii) Bacaan
Intensif
iv) Bacaan
Ekstensif
•Juga
dikenali sebagai bacaan bersuara.
•Bacaan
bersuara adalah bacaan mekanis yang menyuarakan tulisan dengan sebutan yang
jelas dan terang, dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul
dengan menggerakkan alat – alat pertuturan.
•Biasanya
dilaksanakan di kelas-kelas rendah atau pada peringkat kelas permulaan.
No comments:
Post a Comment